Jumaat, 17 April 2009

POLIS DALANGI TRAGEDI BERDARAH DI TINGKAYU?

PEGUAM Tetuan Ansari & Co, James Valentino Tanggar menggesa Ketua Polis Negara menjalankan siasatan rapi dan menyeluruh berhubung insiden berdarah di Skim Pekebun Kecil Tingkayu, Kunak kerana keselamatan para pekebun kecil tidak lagi terjamin.

"Ada sesuatu yang cuba disembunyi PDRM dan saya mengesyakki ianya melibatkan konspirasi peringkat tertinggi di dalam PDRM yang mempunyai kepentingan terhadap tanah berkenaan sehingga sanggup mencabut nyawa mereka yang tidak berdosa," ujar James yang hampir kehilangan jiwa jika senapang buatan sendiri (bakakuk) yang ditembakkan ke mukanya meletup.

Menurut James inilah kejadian paling buruk dalam sejarah Sabah selepas kes Kampung Desa Monteki, Tanjung Labian dan Litangon yang menyaksikan pegawai kanan PDRM terlibat dan bersubahat dengan kes perebutan tanah.

"Setahu saya, PDRM menjaga keselamatan dan bukannya membantu penjenayah," ujar James yang kesal kerana tidak seorangpun daripada lebih 100 penjenayah yang menyerang beliau pada 12 Februari 2009 berjaya ditangkap.

Kata James, ketua penjenayah berkenaan, Alimuddin Mohd Ajay datang ke balai berpura-pura terkejut dan mengakui tidak berada di lokasi kejadian sedangkan semua saksi melihat Alimuddin yang mengetuai serangan yang menyebabkan dua orang terbunuh dan empat cedera parah dan James cedera ringan.

"Saya minta Ketua Polis Negara menggantung tugas semua pegawai polis yang bertugas pada 12 Februari 2009 kerana disyakki bersubahat dengan penjenayah dan hanya muncul tiba-tiba setelah kami diserang dan sempat bermain mata dengan Alimuddin. Apa semuanya ini?," tanya James yang kesal kerana beliau menjadi target sejak diperdaya ASP Tan Hiap Wah pada 2008 yang hampir meragut nyawa beliau dan pekebun kecil jika mereka tidak segera beredar.

Sehubungan itu, James akan membuat laporan polis di Balai Polis Karamunsing pada jam 3.20 petang ini bersama dengan peguam dan aktivis masyarakat yang lain.

Berikut adalah isi kandungan laporan polis James yang diemail kepada sabahkini.net;


"Pada 11 Februari 2009 jam lebih kurang 1.00 petang, saya telah berjumpa dengan ASP Dzulmukzani Ismail di Balai Polis Daerah Kunak. Saya telah memaklumkan ASP Dzul bahawa saya mewakili para pekebun kecil Tingkayu berhasrat untuk memasuki kebun Tingkayu dan meminta bantuan pihak polis untuk mengiringi kami untuk tujuan tersebut.

Saya juga memaklumkan bahwa perintah injunksi bertarik 1 Februari 2008 telah dikeluarkan oleh mahkamh untuk melarang pihak koperasi, pekerja-pekerjanya dan ejen-ejannya daripada menghalang 171 pekebun memasuki dan mengambil hasil kelapa sawit.

ASP Dzul menyatakan bahawa pekebun-pekebun belum ada perintah pelanggaran injunksi dari mahkamah. Namun, beliau memberikan Jaminan bahawa beliau telah menempatkan tidak kurang 3-5 anggotanya di dalam tingkayu untuk langkah berjaga-berjaga ekoran perbalahan yang berlaku pada 10 Februari 2009 dan akan terus berada di sana untuk mengawal keadaan yang tidak diingini.

Berdasarkan kepada jaminan kehadiran 24 jam anggota polis di dalam Tingkayu oleh ASP Dzul, saya telah memaklukkan kepada kesemua pekebun dan pekerja mereka bahawa mereka boleh memsuki Tingkayu dan saya akan menemani mereka.

Pada keesokannya, bertindak atas Jaminan yang diberikan oleh ASP Dzul, saya dan para pekebun memasuki Tingkayu pada jam lebih kurang 1.10 petang. Saya telah cuba menghubungi ASP Dzul beberapa kali sejak jam 10 pagi tetapi gagal dan mesej melalui sistem pesanan ringkas memaklumkan pergerakan masuk kami yang saya hantar pada jam 1.24 petang juga tidak dibalas oleh beliau.

Kami bergerak dalam kumpulam berjumlah lebih kurang 45 org dengan menaiki 4 buah pancuan empat roda dan sebuah buah lori 3 tan. Setibanya kami di pintu pagar Tingkayu, penjaga-penjaga pintu pagar bagi pihak Tingkayu telah menutup pintu pagar dengan rantai besar. Saya memperkenalkan diri sebagai peguam pekebun-pekebun dan telah memaklumkan kepada polis tentang hasrat kami memasuki kebun untuk memungut hasil kelapa sawit yang telah dibenarkan oleh perintah mahkamah.

Seorang penjaga gate yang saya percaya seorang pendatang tanpa izin (gambar disertakan dan ditanda A1) memberitahu saya yang beliau mahu merujuk kebenaran ‘bos’ beliau dahulu. Tidak lama kemudian, pemuda itu menyatakan yang bos mereka telah memberikan kebenaran. Pada ketika itu, saya tidak melihat banyak orang yang menjaga kawasan tersebut.

Atas izin penjaga pagar itu, dan setelah rantai dilepaskan, saya bersama pemandu, 3 orang penumpang tempat duduk belakang dan 5 orang di belakang pancuan empat roda bergerak masuk melepasi pagar. Setelah bergerak sejauh 50 meter, saya sedari rantai pagar telah ditutup semula dan kami berundur mendekati pagar.

Saya bertanya kepada penjaga pagar (Gambar A1) kenapa tutup pagar dan halang pekebun lain? Tetapi sebelum beliau menjawab, sekumpulan ramai tukang pukul koperasi berjumlah lingkungan 100-150 diketuai oleh Alimudin Ajay datang dari arah dalam kebun lengkap dengan senjata seperti parang, samurai, lembing dan bakakuk. Alimudin meluru mendekati pagar. Saya menyatakan saya peguam mewakili pekebun dan pihak polis akan menyusul bila-bila masa.

Alimudin menyahut dengan berteriak ‘Polis Kunak saya punya’ dan mengarahkan penjaga pagar bertahan sebelum memberikan arahan “serang!!!!” sambil mengeluarkan parang panjang dari sarung yang dipegangnya.


gambar A1

Saya melihat dengan jelas PTI (gambar A1) memukul seorang pekebun bernama Ali dengan besi paip panjang. Pukulan mengenai perut dan juga muka mangsa yang terus berlumuran darah dan rebah.

Salah seorang pengikut Alimudin cuba menetak saya. Saya terpaksa mengelak dengan menangkap parang penyerang itu dan mengalami kecederaan di jari telunjuk tangan kanan. Saya diberikan rawatan 7 jahitan di Hospital Kunak.

Saya juga melihat seorang pekerja koperasi atas arahan Alimudin (Serang) mengacukan bakakuk (Gambar disertakan dan ditandakan A2) dan melepaskan tembakkan ke arah saya tetapi mengenai bahagian peha salah seorang pekerja pekebun yang berada di hadapan saya dan secara langsung jatuh cedera parah.



PEMBUNUH A2

(Perhatikan tangan kanannya memegang walkie talkie plis)


Mengikut maklumat individu A2 sering dilihat bersama Timbalan Ketua Cawangan Khas Tawau iaitu ASP Muzafar Mahadi. Kenderaan di dalam gambar didaftarkan dibawah nama Mak Bambat Bin A. Karedas dari Kampung Simpang Mewah, Jalan Sandakan, Peti Surat 61921, 91127 Lahad Datu, Sabah

Salah seorang pengikut Alimudin juga menggunakan chain saw untuk memotong cermin depan pacuan empat roda yang saya naiki seblum memotong tayar kereta yang sama.

Setelah menyedari nyawa saya dalam bahaya, saya mengarahkan pekebun-pekebun dan pekerja-pekerja untuk keluar dari Tingkayu. Kami berundur dan melanggar rantai pagar. Kenderaan kami terhenti di bahagian bertanah lembut dan pada ketika itu individu A2 yang sama mengacukan bakakuknya tepat ke muka saya sekali lagi. Saya terpaksa menutup hujung laras bakakuk itu dengan telapak tangan saya. Individu itu melepaskan tembakan beberapa kali tetapi bakakuknya tidak meletup dan melepaskan peluru.

Orang yang sama juga telah cuba melepaskan tembakan ke arah seorang pekebun kecil, Lawrence iaitu salah seorang pekerja pekebun tetapi tembakan mengenai kenderaan empat roda milik Haji Hussin Ibnu Hassan.

Kami bergegas meninggal tempat kejadian. Saya sempat melihat salah seorang pekebun yang bertindak sebagai jurukamera kami berlari ke arah hutan sambil dikejar oleh 3 orang penyerang pengikut Alimudin dengan besi paip dan parang panjang. Kami memangilnya tetapi di antara dia dengan kenderan kami banyak orang-orang Alimuddin.

Polis mengesahkan beliau telah dibunuh dan mayatnya telah dijumpai.

Saya membuat laporan ini untuk siasatan dibawah seksyen 302 dibaca bersama seksyen 34 bagi kesalahan membunuh dan cuba membunuh dengan niat yang sama ke atas diri saya dan orang-orang yang telah mendapatkan perintah injunksi berserta keluarga/pekerja mereka." sumber Sabahkini.net

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mengapa pemimpin UMNO/BN diam ja dalam hal ini

Tanpa Nama berkata...

Kes in mungkin melibatkan pemimpin UMNO?

Tanpa Nama berkata...

polis kunak bodoooo sangat2...
alimudin terlebih minum minuman keras barangkali..